Vegansk äppelkaka

En sak som inte är helt fel i skolan är att vi har ansvarsgrupper och det är alltid extra kul att vara i fikagruppen ;) Då många i klassen är vegetarianer samt en vegan så lär jag mig dessutom ännu mer om att äta mer vegetariskt. Dessutom också såklart om att laga och baka vegetariskt och veganskt. Något som ofta inte alls är svårt! Pappa brukar göra en riktigt smarrig äppelkaka, Amerikansk äppelkaka, när det brukar bli mycket äpplen över så det inspirerade mig till att göra denna veganska variant:


Före och efter gräddning!

Ingredienser till 1 kaka:


Kakan:
5 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
100 g mjölkfritt margarin

Topping:
kanel
socker
1-2 äpplen

Smält smöret i en kastrull. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt margarinet och blanda om ordentligt. Här ser ni att det liknar en "vanlig" sockerkaka väldigt mycket. Det enda som tas bort är äggen egentligen, att margarinet är mjölkfritt och att proportionerna är lite annorlunda.
Smörj en kakform (gärna en med avtagsbar kant) och häll sedan i smeten. Skala och skär äpplena i "båtar" och lägg de uppe på smeten. De kommer åka ner lite under gräddningen och det är som det ska :) Toppa sedan med kanel och socker.

Grädda sedan i nedersta delen av ugnen på 200 grader i cirka 40 minuter. Kakan är klar när inget fastnar på stickan :)

Kommentarer:

1 Åsa:

Åh vad gott! Jag är så himla dålig på att baka men det här måste jag bara göra själv!

Kommentera här: