Smarrig banankaka

Hej på er!
 
Nu har jag nyss kommit hem igen efter lite extrajobbande. Håller på att steka upp lite ugnspannkaka till sen middag och ska mejla lite. Sedan blir det till att krypa ner i sängen ^.^
 
Innan dess tänkte jag bjuda på ett smarrigt recept jag provade på idag! Vi hade två övermogna bananer i fruktskålen så jag tog till vara på dem.
 
Man kan antingen skära dem i skivor och frysa in. Då kan man använda dem i smoothies senare :)

Annars kan man baka en smarrig banankaka att äta på, bjuda på eller frysa in! Halva kakan gick åt till eleverna på läxhjälpen och den andra halvan frös jag in.
 
 
Ingredienser till 1 kaka:
2 st övermogna bananer
50 gram smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
 
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Ha i de torra ingredienserna en i taget och rör om. Jag använde mig av elvispen och kakan blev fluffig och saftig :) 
 
Mosa bananerna och ha i dem. Ha därefter i mjölken och smöret. Smörj en rund form och ha i smeten. Grädda i nedersta delen av ugnen på 175 grader i cirka 30 minuter. 
 
Klart! :)
 

Kommentera här: