Vad som händer i höst

Hej på er!
 
Praktiken jag gjorde i Sydafrika är en del av en praktikantkurs på Färnebo folkhögskolas filial i Göteborg, som jag nu ska avsluta under hösten. Höstens arbete handlar om att informera om utvecklingsfrågor och globala frågor. Därför kommer jag och mina klasskamrater åka runt i Sverige och föreläsa om detta kopplat till Sydafrika och vår tid där. Sofia, som jag praktiserade med, kommer att vara med mig under 2 veckor. De resterande fyra kommer jag att resa runt själv. Vi ska framförallt prata om arbets- och levnadsvillkor och jag hoppas på att väcka intresse och frågor bland de vi besöker :)
 
Vi valde det det temat med tanke på vår praktiktids inriktning och för att arbetsvillkor är start kopplade till levnadsvillkor, något som gäller vart man än är i världen.
 
För att förbereda informationsarbetet pendlar jag mellan Stockholm och Göteborg innan och efter föreläsningsturnén. Föreläsandet börjar för mig v. 42 och tar slut v.47. Jag kommer vara i Stockholm, Göteborg, Götene, Skara och Lund. Mina klasskamrater kommer vara i Gävle, Örnsköldsvik, Halmstad, Malmö, Kalmar och Gotland bland annat som det ser ut nu. Sedan är det några avslutande veckor i skolan med julmarknad (kommer sälja massa fina saker från Sydafrika vars vinst går till välgörenhet), stödfest och föreläsningar innan jag slutar på Lucia-dagen.
 
Förutom detta så kommer jag som jag nämnt tidigare att jobba lite åt organisationen i Sydafrika, pyssla med den nya lägenheten samt försöka hinna extrajobba lite också. Men för min del gillar jag när jag har saker att göra och även om många föreläsningar är bokade vissa dagar så får jag (och Sofia) vara min egen chef och bestämma det mesta och fixa med allt som ska fixas. Kul! :D
 
Om ni har fler frågor eller vill veta mer specifikt vart och när jag dyker upp, mejla mig på milkchocolateandcookies(a)hotmail.com!
 
Det blir till att åka tåg i år. Jag som tycker om att resa och tågåkande är mysigt :)

Kommentera här: