Smörbullar

Berättade om den fina boken "Sötsaker från Haga" tidigare och i helgen som var kunde jag inte låta bli att prova ett recept. Smörbullarna såg ju riktigt lockande ut ;)

 

Jag halverade receptet, men fick ändå väldigt många och stora bullar :)


Ingredienser till 18 stora smörbullar:

Degen:

2,5 dl mjölk

50 gram sötdegsjäst

100 gram rumsvarmt smör

1,25 dl socker

10 dl vetemjöl

1 ägg

1 tsk salt

1 msk malen kardemumma


Fyllning:

75 gram rumsvarmt smör

vaniljsocker

Topping:

Socker

1 ägg

 

Blanda ljummen mjölk med jästen. Jag värmde min mjölk i mikron lite bara. Lägg i sockret, ägget, saltet och kardemumman. Vispa om. Börja sedan med att ha i 5 dl vetemjöl. Arbeta in mjölet och tillsätt smöret. Arbeta in det också och tillsätt mer mjöl. Arbeta degen i cirka 10 minuter tills degen känns elastisk och släpper från degbunkens kanter. Om degen är för torr eller lös, tillsätt lite vatten eller mer mjöl. Låt degen vila under bakduk i 5 minuter.

 

Kavla sedan ut degen till en cirka 60x60 cm stor kvadrat. Stryk ut smöret (det som ska vara till fyllningen) över degen. Strö sedan över en massa vaniljsocker. Vik sedan över degen en gång och kavla den lätt så smörytorna fastnar i varandra ordentligt. Skär långa stränger med en vass kniv eller degskrapa. Snurra ihop varje sträng till ett knyte. Låt bullarna jäsa på en varm och dragfri plats i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

 

Vispa upp ägget till toppingen och pensla bullarna när de är färdigjästa. Sockra sedan på en massa :)

Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg. Klara! :D

 

Tips! Jag skar strängerna horisontellt och fick därför väldigt långa sådana. Därmed blev bullarna väldigt stora. Så om ni vill ha mindre samt fler bullar kan ni skära ut strängerna vertikalt.

Smörbullarna i boken.

Kommentarer:

1 Malin - konst & design:

Åh, verkar supergott! Jag bakade massor av kanelbullar igår. Mums!

Kommentera här: