Hemlagad pizza

Förra helgen lagade jag pizza här hemma. Det känns lite som helgmat, men speciellt när man gör pizzan själv kan man ju äta den och variera den i veckorna också :)



Ingredienser till fullkornspizzadeg 4 portioner:

25 g jäst
1 krm salt
0,5 dl olja (jag använda vanlig matolja som vi hade hemma)
1.5 dl vatten
2,5 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl

Blanda fingervarmt vatten och olja. Smula i jästen och tillsätt salt och mjöl. Rör om alltihop till en smidig deg. Jäs degen under duk i 30 minuter. Kavla sedan ut den och lägg på fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter på 225 grader.

Jag upptäckte när jag gjorde detta att jag saknar en kavel så jag plattade ut degen med händerna. Den blev dock lite tjockare än annars, men smakade gott ändå :)

Medan degen jäser i 30 minuter kan ni förbereda fyllningen.

Ingredienser till tomatpizzasås, 4 portioner pizza plus mer:


lite matolja
400 gram krossade tomater
4 färska champinjoner
2-3 msk tomatpuré
1-2 gula lökar
2 vitlöksklyftor (använd gärna en vitlökspress)
salt
peppar
oregano
basilika
chilikrydda
2 msk cream cheese med vitlök-och örtsmak

Hacka löken och svampen och fräs i en kastrull tillsammans med olja. Ha sedan i resten av ingredienserna och låt det småkoka ihop. Smaka av och och krydda efter smak. Detta blir ofta mer än vad som behövs till pizzan, men det gör absolut ingenting. Det är perfekt att ha till pasta och enkelt att lägga till korv, köttbullar, kyckling eller vad man nu tycker passar till. På så vis går det extra fort att göra klart den lunchen/middagen en annan dag :)


Hemlagad pizza är ett bra tillfälle att använda upp saker som håller på att bli dåligt eller som man bara vill bli av med. Jag lade på skinka på ena halvan och tacoköttfärs från dagen innan på den andra halvan. Sedan är det bara att toppa med lite ost :)

Efter cirka 10 minuter i mitten av ugnen på 225 grader är degen klar och osten har smält. Klart!

Kommentera här: