Lyxiga mintchoklad- och bananmuffins

Nu jäser bröd-degen och ska snart in i ugnen. Jag har också tagit vara på våra bruna bananer och bakat mintchoklad och -bananmuffins. De får också bli mitt bidrag till Månadens sötsak med tema "vinter".

Dessa muffins är ganska mättande och innehåller mörk mintchoklad och bananer (fulla av energi!) vilket passar bra under vintertiden när det är kallt ute som tilltugg i skidbacken eller när man kommer hem efter att ha varit ute i snön. Under vintertid tycker jag om att baka mer mättande och kryddiga bakverk :)

Servera muffinsen till någon varm dryck eller klassikern: ett glas kall mjölk.



Ingredienser till 12 stycken:

2 st mogna, mosade bananer (desto mognare desto sötare blir det)
3,5 dl rågsikt (eller vetemjöl om man vill)
2 tsk kanel
1 ägg
3 msk mat- eller rapsolja
1 msk mjölk
100 gram smält mintchoklad (Marabou Premium Mint 70%)
1 klick smör
2 tsk bakpulver
1 dl kakao

Lägg en klick smör i en mindre kastrull och smält sedan smöret tillsammans med chokladen. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan övriga ingredienser samt chokladen. Rör om tills allt är väl blandat. Degen blir ganska tjock och som ni kan se ovan inte helt slät även efter gräddning.

Fyll muffinsformarna och grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. De är klara när inget fastnar på stickan :) Om ni serverar de varma (antingen direkt efter gräddning eller uppvärmning i mikro) är det gott att servera med vaniljglass. Fast det kanske passar bättre under sommaren ^.^

Om man vill ha en starkare mintsmak kan man ha pepparmintsarom/olja.

Hoppas det smakar!

Kommentarer:

1 Åsa:

Det där såg verkligen hur gott som helst ut! Tyvärr äter jag ju varken mint eller banan, haha.



Jag är ju inte jättebra på att laga mat men jag ska återkomma med några goda vegetariska recept. Får de innehålla quorn?



Disco när Lisa kommer hem nästa gång tycker jag låter som en utmärkt idé :)

Kommentera här: