Mitt vegetariska supertips

Hej på er!
 
Här hemma äter vi mer och mer vegetariskt, skulle tro att på en vecka äter vi helvegetariskt 4 dagar i veckan och någon form av fisk/kyckling/kalkon 3 dagar i veckan i snitt. När det gäller att äta mer vegetariskt så vill man sällan kompromissa med smaken (mat är gott!) men ändå inte stå och laga mat i flera timmar (i alla fall inte på vardagarna). Det gäller nog i och för sig många gånger när man väljer att äta kött också ^:^ 
 
Därför kommer här mitt supertips när det kommer till att äta vegetariskt och göra det enkelt för sig: tomatsås! 
En enkel och god tomatsås går att använda på pizzor och som tillbehör/i många rätter. Jag använder mitt grundrecept på tomatsås:
 
lite matolja
400 gram krossade tomater
2-3 msk tomatpuré
1-2 gula lökar
2 vitlöksklyftor (använd gärna en vitlökspress)
salt
peppar
oregano
basilika
chilikrydda
några skedar cream cheese/creme fraiche om man vill ha en lite krämigare sås, valfri smak
 
Gör man 1 hemlagad pizza blir det alltid tomatsås över och det kan jag sedan använda till en annan rätt dagen efter. Exempelvis håller jag nu på att steka falafelbullar som ska få gosa in sig med tomatsåsen och ätas tillsammans med pasta. Enkelt och gott! 
 
Tips! 
Använd grundreceptet och krydda efter egen smak. Tillsätt även goda grönsaker som zucchini och annat i tomatsåsen. Då blir den matigare och kan i sig själv serveras tillsammans med pasta. Pasta med tomatsåsröra kan man kalla det då ;)
 
Har ni några supertips att dela med er av? 
 
Pasta med falafelbollar (går att köpa färdiga) i tomatsås. Bara att koka pastan, steka bollarna och ha i tomatsåsen så den blir uppvärmd igen. Middag på kort tid! :)

Kommentera här: