Enkla brödrutor

Här kommer ett superenkelt och gott bröd, brödrutor, som dessutom är enkla att variera :)
 
 
Ingredienser till 1 långpanna bröd, ca 12 st rutor
 
25 g jäst
3 dl ljummen mjölk
25 g rumsvarmt smör
1 ½ tsk salt
2 msk ljus sirap
7–8 dl rågsikt
 

Ta fram smöret så det blir rumsvarmt. Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.Tillsätt smör, salt, sirap och rågsikt, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Jäs degen under bakduk i ca 40 min. Tryck ut degen till en rektangel på en plåt med bakplåtspapper, ca 1 ½ cm tjock. Dela degen i ett rutmönster. Strö över lite vetemjöl och låt den jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader. Grädda sedan brödet mitt i ugnen i 15–20 min. Låt brödet svalna under bakduk på ett galler.

Jag använde mig av en elvisp fram tills att jag lagt i 2 dl av mjölet. Därefter bytte jag till en vanlig gaffel för att inte degen skulle fastna i elvisparna. Och sedan knådade med händerna. Så detta bröd går utmärkt att baka även om man inte har en brödmaskin hemma :)

Tips! Byt ut 1-2 dl av mjölet till gramhamsmjöl för att variera receptet. Eller pensla på ägg och strö över vallmofrön innan gräddningen så får ni vallmofrörutor. Rutorna blir också ganska höga så det går bra att dela de, då får ni ännu mer mackor utav baket.

Servera rutorna varma med smör och ost på som börjar smälta lite och en kopp te eller varm choklad :D Mums!

Kommentera här: