Smarriga mazarinrutor

Hej på er!
 
På kanelbullens dag och allt bjuder jag på ett helt annat recept. Bullar i all ära, men jag gillar mjuka kakor! 
Denna kaka görs i en mindre långpanna och ger riktigt smarriga rutor med smak av mazarin (en av mina favoritkakor) :)
 
 
Ingredienser till 1 liten långpanna (ca 30x40) , ca 30 stycken rutor
 
Kakan
200 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 ägg
200 g mandelmassa
ca 5 droppar bittermandelolja
4,25 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 dl mjölk

Glasyren
4 dl florsocker
1 msk citronsaft
2-3 msk vatten
 
Pärsocker att garnera med. 
 
Börja med att vispa samman smör och socker pösigt. Tillsätt äggen. Riv ner mandelmassan i smeten tillsammans med bittermandenoljan och rör om. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner blandningen i smeten. Tillsätt mjölken och rör till en slät smet. Häll smeten i en långplanna med bakplåtspapper i. Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 25 minuter.  Kakan är klar när inget fastnar på stickan. Ta ut kakan och låt svalna.
 
Medan kakan svalnar kan ni göra glasyren genom att blanda samman florsocker, citronsaft och vatten till en jämn glasyren. Bred ut glasyren över den kalla kakan. Strössla med pärlsocker (om ni som jag gillar pärlsocker). Vänta tills glasyren har stelnat och skär sedan kakan i rutor.  
 
Servera med ett glas kall mjölk, eller som på bilden, en av mina favoritmuggar med riktigt kall mjölk i till :) 
 
Tips! Garnera med färgglatt strössel för en kaka till barnkalas. Bittermandeloljan kan också uteslutas då om man tror att det blir en för nötig smak för barnen. 

Kommentera här: