Kladdkaka utan smör och mjölk

 
 
Kladdkaka, 1 kaka
 
1 dl rapsolja
2 ägg
2,5 dl strösocker eller rårörsocker
1,5 dl vetemjöl
5 msk kakao (kan minskas om man inte vill ha så stark chokladsmak)
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 krm bakpulver
 
Ändrade om ett "vanligt" recept på kladdkaka förra veckan för att kunna bjuda på (en var mjölkallergiker). Det blev riktigt kladdigt, chokladigt och gott detta med! :)
 
Vispa ägg och socker. Blanda i resterande ingredienser en i taget och rör om. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i cirka 10 min (kanterna ska ha blivit fasta, men resten kladdigt).
 
Tips! Om man, som jag, vill ha den väldigt kladdig ska man inte grädda den för länge. Sedan kan man direkt ställa ut den på balkongen/utomhus såhär i vårvintertider. Då bibehålls kladdigheten, men den blir enklare att skära. 
 

Kommentarer:

1 Åsa:

Blir ju så himla sugen på allt gott varje gång jag kommer in hit och läser. Men orkar aldrig (typ) baka själv.
Extra sugen på morotskaksmuffinsen som du visade nyligen, mums!

Svar: Kul att recepten inspirerar och ser goda ut! Du behöver inte baka själv, bara höra av dig och komma på fika, filmkväll eller något annat :) Finns det inte något i frysen att ta fram är jag inte omöjlig på att baka något nytt :P
Mikaela

Kommentera här: