Glendalough (Gleann Dá Loch)

Har ju missat blogga om en massa när jag inte bloggade lika mycket förra året. Så hittar en hel del foton på datorn som jag inte delat med mig av :)
 
Min lillasyster är numera bosatt på Irland och hittills har vi varit där två gånger, men jag hoppas på fler besök! :D
Både för att träffa lillasystern, men också för att se mer av landet, speciellt landsbygden. Här kommer därför lite bilder från när vi var där senast. Under våra besök har vi gjort utflykter, detta är ifrån Glendalough.
 
Glendalough är en liten by ute på landet vid ruinerna av ett kloster i området Wicklow på Irland. Namnet kommer ifrån iriskan Gleann Dá Loch som betyder dalen med två sjöar. Klostret ligger vid de två sjöarna Upper Lake och Lower Lake och är en av de mest populära turistattraktionerna i Wicklow. De omkringliggande bergen utgör Wicklow Mountains National Park med många omtyckta vandringsleder.

Glendalough blev stiftat under 500-talet av St. Kevin, en präst som bodde i området. Området blev ödelagt av brittiska styrkor under 1398. Vid området finns ett 33 meter högt runt torn samt St. Kevin's Cross, ett keltiskt högkors. Det runda tornet byggdes på den tiden då Irland blev invaderat av vikingar (innan 1066) för att beskydda de religiösa relikerna, böcker och nattvardskärlen som användes i klostret.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: