Cover up your mistakes - en liten bakhemlighet

Hej på er!
 
Har tidigare idag gett er receptet på morotskaksmuffinsen, de blev en riktig succé igår :)
 
Dessutom vill jag bjuda på en liten bakhemlighet också. Man kanske tror att bakbloggare och andra glada bakare untanför bloggvärlden alltid lyckas. Men så är inte fallet, visst är det lättare efter att man har fått in vana och "kan" en del recept av sig självt. Då kan man också experimentera ännu mer. Men experiment kan ju också alltid gå fel, charmen med det! Sedan tycker jag smaken är viktigast, så satsar hellre på enkla recept men goda än för avancerade med "konstiga"/ovanliga ingredienser man sällan har hemma.
 
Men för att återgå till igår. Förutom att misslyckas med experiment, glömma bort kakan i ugnen eller bara vara nybörjare...kan en också göra som jag...organisera skafferiet och byta plats på vaniljsockret och bakpulvret....
 
Igår svämmade nämligen de flesta av mina muffins över vid gräddningen! :P Men räddningen då är...glasyr! Detta funkar också om man gör någon annan mjuk kaka och försöker ta bort den från formen för tidigt. Antingen vända upp den finare delen eller så täcker man den med smarrig glasyr ^.^
 
För misslyckad gräddning,
är glasyr din räddning!
 
Vissa hade en helt OK yta och storlek:
 
 
Medan andra svämmat över och tryckts tillbaka av mig i formen:
 
 
Men med lite glasyr uppe på så ser de helt plötsligt ut som fina och avancerade bakverk igen :D
 

Kommentera här: