Chokladfudge med havssalt

Hej på er!
 
Här kommer ett smarrigt recept! Har velat prova göra något liknande sedan jag smakade på praliner med kola i mitten, mörk choklad ovanpå toppade med havssalt på en chokladfestival. Så här kommer en hemmagjord variant med liknande smaker :)
 
 
Ingredienser till cirka 35 bitar chokladfudge

3 dl vispgrädde (ovispad)

3 dl strösocker

50 gram smör

1 dl ljus sirap

100 g mörk choklad

0,5 msk flingsalt

Blanda smör, vispgrädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka under omrörning ca 20 minuter tills smeten klarar kulprovet. Hacka chokladen och låt den smälta ned i smeten, rör om försiktigt. Häll upp i en form cirka 20x25 (jag använde en vanlig ugnsform i keramik jag hade hemma) klädd med bakplåtspapper. Strö över saltet. Låt svalna och skär i bitar. 

Jag strödde över saltet ganska tidigt, tror att om jag väntat lite så hade mer av det hamnat uppepå (kanske finare på ett sätt). Jag ställde även in formen i kylen sedan (speciellt för att det just nu är så varmt ute) och då hade bitarna sedan perfekt konsistens enligt min smak :)

Avnjuts bäst med ett kallt glas mjölk till!

 

Kulprovet: Tag en tesked kolasmet ur kastrullen och droppa i en skål med kallt vatten. När kolan stelnar så att du kan forma den till en kula så har smetenklarat kulprovet. Är smeten för lös koka bara kolan längre. Ju längre den kokar, desto fastare/ hårdare kola.

Kommentera här: