Nybakat frukostbröd

Hej på er!
 
Nu är det påsklov för min del! :D Jag håller på att packa, vattna blommor och sådant fix inför resandet idag. 
Tentan igår kändes bra, men jag var lite trött i huvudet efteråt ^.^ 
 
Jag nämnde att jag skulle prova att kalljäsa bröd för någon dag sedan och det gick riktigt bra! (minus incidenten när jag tappade ut massa mjöl i skafferiet...) Dessutom perfekt för då var det bara att stoppa in brödet i ugnen på morgonen och vips så hade man nybakat frukostbröd :)
 
 
Ingredienser till cirka 10 stycken mindre frallor (kan ju rulla de större om ni vill ha färre, större frallor):
 
25 g jäst
2 dl mjölk
1 dl filmjölk
3 msk rumsvarmt smör
1 tsk salt
5-6 dl vetemjöl 
2 dl kornmjöl (funkar säkert med någon annan sort också)
 
Rör ut jästen i den kalla mjölken. Ha sedan i filmjölken. Därefter de resterande ingredienserna. Ta gärna 1 dl mjöl i taget när ni rör om. Arbeta degen smidig och rulla sedan bollar och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Täck över och låt jäsa i kylen över natten.
 
På morgonen: Pensla bröden med vatten och grädda sedan mitt i ugnen på 175 grader, cirka 15 minuter. 
Klara att avnjutas! :)
 
Scones är också något som är enkelt att förbereda på kvällen för att sedan grädda på morgonen. Kolla in mina müsliscones här och mina klassiska scones här för tips! 

Kommentera här: