Supergod morotskaka!

Det var några av er som gissade ganska snabbt vad jag höll på att laga för kaka till pojkvännen här.
 
Morotskaka! Denna kaka tillhör en av pojkvännens favoriter och detta var faktiskt första gången som jag provade att baka denna kaka. Den blev riktigt lyckad och god om jag får säga det själv :D
 
 
 
Här kommer receptet också till er såklart!
 
Kakan:
4 st ägg
4,5 dl vetemjöl
4,5 dl strösocker
350 gram gram finrivna morötter (jag tog 3 fullstora morötter ungefär)
2,25 dl olja, neutral sådan. Jag tog vanlig matolja som vi hade hemma i skafferiet. 2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1-2 msk malen kanel
lite salt

Glasyr:
200 gram philadelphiaost
60 gram mjukt smör
6 dl forsocker
2 msk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker pösigt. Riv morötterna. Ha i resterande ingredienser en i taget och rör om. Smöra en form, gärna med avtagbar kant. Häll i smeten och grädda sedan i nedre delen av ugnen på 165 grader i cirka 50 minuter. 
 
Under tiden kan ni göra glasyren och ställa den i kylen. Glasera kakan först när den har svalnat så glasyren inte smälter. Detta blev en väldigt god och saftig kaka. Det var därför heller inga problem att baka den en kväll, låta den svalna över natten, och sedan servera dagen efter. Perfekt att kunna förbereda den om man ska bjuda på fika eller liknande :)

Kommentera här: