De Mond

Hej på er!

Förhoppningsvis sitter jag nu på flyget till Durban för att vara med på workshops där. Medan jag flyger (läs: toksover på planet) bjuder jag på lite bilder från och info om De Mond :)

De Mond Nature Reserve ligger 26 km sydost om Bredasdorp på den sydvästra Kapkusten. Det tar ungefär 2,5 att köra dit ifrån Kapstaden (har mätt tiden själv ^.^) Naturreservatet ligger vid Heuningnes-flodens mynning (mond=mouth=mynning) mellan kuststäderna Arniston och Struisbaai.

De Mond är afrikaans ifall någon undrar och betyder bokstavligen "munnen" :)

Detta naturreservat har jag och Sofia nu besökt två gånger och det är riktigt fint. Inte så mycket människor där heller så man kan bada i lugn och ro också, eller picknicka eller vad man vill :) Då man kan bada i flodmynningen behöver man heller aldrig oroa sig för stora vågor och så.

För att komma in i reservatet får man kila över denna bro. Det kostar 30 rand (cirka 25 svenska kronor) att gå in.

Utsikt över De Mond. I horistonten kanske ni kan se Atlanten ^.^

Vid lågvatten är stranden hur stor som helst och ofta helt orörd också. Bara våra fotspår man kunde se :D

Här badade vi :)

Kommentarer:

1 Jo:

Men när du skriver flod tänker jag krokodiler. Tänker jag fel?

Kommentera här: