Mumsiga chokladrutor med apelsinchokladstopping och sött täcke

Hej på er!

Igår var det bakning bland annat för fulla muggar. Så det dyker upp lite nya recept i veckan som kommer. Jag börjar med mitt eget sammansatta recept!

Mockarutor (kärleksmums, snoddas etc.) är en favorit hemma hos pojkvännen och mig. Det ska dessutom vara en dubbel sats glasyr när den bakas hemma ;) Vi gillar glasyr, ja :P

Därför tänkte jag att jag skulle hitta på en smarrig variant med riktigt god glasyr till. Inspirerad av toppingen till chokladpajen, min apelsinkladdkaka och pärlsocker blev det ett riktigt lyckat resultat av experimentet :D



Ingredienser till 1 kaka i ugnsform med cirka mått 40x30 cm och högre kant:
Kakan blir hög (cirka 6 cm), så den går att göra i en större form också för att få en lite lägre variant.

Till kakan:
150 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl

Till glasyren:

4 äggulor
100 gram smör
200 gram Marabou Apelsinkrokant (välj annars gärna en mörkare variant och ta bort kakaon helt, de mörkare chokladerna är lättare att hitta rättvisemärkta och ekologiska i "vanliga" mataffärer. Jag såg till att experimentera med det som redan fanns att tillgå ^.^)
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1 msk kakao

Toppingen:
pärlsocker
hackad sötmandel

Börja med kakan. Smält smöret. Blanda samman sockret och äggen. Ha i de resterande ingredienserna en i taget och rör om till en smidig smet. Häll gärna smeten i en bakplåtsklädd form då den bli hög och då är det mindre risk att de höga kanterna fastnar. Grädda sedan kakan mitt i ugnen på 225 grader i 15 minuter, kakan är klar när inget fastnar på stickan.

Glasyren ska inte på förrän kakan och glasyren i sig svalnat, men ni kan ändå göra den medan kakan är i ugnen. Så går det fort sen :) Lägg äggulorna, sockret, kakaon och vispgrädden i en kastrull. Låt det koka upp och sedan sjuda tills det tjocknar. Ta sedan bort det från värmen och tillsätt chokladen och smöret lite i taget. Rör om tills allt har blandats om ordentligt. Låt det sedan svalna.

När kakan och glasyren svalnat kan ni lägga på glasyren. Toppa sedan med pärlsocker och hackad sötmandel.

Jag valde denna topping då det fanns en massa över efter att jag även bakat finska pinnar (recept kommer i veckan!) samma dag och jag inte ville slänga det. Annars kan man ju toppa precis som man vill! :)

Avnjuts bäst med ett glas kall mjölk till! :D

Kommentera här: