Varm choklad- och kaneldryck

Hej på er!

Idag är det växlande väder och just nu är det riktigt kura-ihop-sig-inomhus-väder med blåst och grå himmel. På hösten (och vintern, men den kommer ju inte än!) är det aldrig fel att dricka något varmt. Med en godisdag i veckan och med målet att inte äta onödigt socker så dricker jag inte Oboy längre förutom någon gång ibland. Varm choklad är ju däremot något man inte vill leva utan alltför mycket, så då hittade jag på min egen dryck :) I teet på morgonen har jag i en tesked honung (tidigare var det 5 sockerbitar!). Men honung kanske också kan användas som sötningsmedel till kakao tänkte jag och blandade ihop detta:

Nu byter jag ut teet på morgonen ibland mot denna dryck :)

 

Ingredienser till 1 kopp:

2,5 dl mjölk (en vanlig mugg med mjölk alltså)

1 msk kakao

1 tsk honung

1 tsk kanel (beroende på hur mycket man gillar det)

 

Värm mjölken i kastrull eller i mikron. Häll i kakaon och rör om. Kakaon kräver lite mer omrörning än Oboy för att det inte ska bli klumpar. Oboy-klumpar är ju goda, men rena kakaoklumpar blir lätt starka och bittra xD Ha sedan i honungen och rör om. Toppa sedan med kanelen och rör om. Som ni kan se på bilden blir drycken lite prickig av kanelen.

 

Denna dryck är inte så söt i smaken och om man är ute efter Oboy-känsla krävs det mer socker och inte så hög kakaohalt (använder ju 100% ren kakao här). Detta blir en mer vuxen och kryddig dryck kan man säga :)

Slå er ned i soffan med en bok eller framför någon bra film/TV-serie och njut!

 

Om någon av er provar detta, hör av er om vad ni tycker! Extra roligt när det är något man själv hittat på för då utgår man ifrån sig själv, så det är ju inte säkert att det faller alla i smaken ;)

Kommentarer:

1 Alexandra - kärlek på tallrik:

Mmm, vad gott, världens mysigaste dryck <3 Kanel älskar jag får bli en RÅGAD tesked ;)Dock är jag lite barnslig, så lite mer honung eller socker får jag nog ta till... Ska absolut prova, hör av mig då!

2 SAn:

Vilket bra tips - detta måste jag testa! Lät ju så gott för en chokladälskare som mig ;).



sv. Tusen tack för din kommentar och peppen på min blogg! Så kul att höra om hur andra tänker ang resa själv/tillsammas osv. Vissa förstår inte alls hur jag kan vilja resa iväg själv medans jag resonerar som så - man måste göra saker för sin egen skull! Min sambo är inte itresserad av att resa nu och det finns inget bättre tillfälle för mig än just nu!



Kul med din härliga blogg :). Älskar att läsa om resor och andra ställen än kalla Sverige ;). Kram och trevlig helg!

Kommentera här: