Spara mat-tips inför resa

Hej på er!

Det har varit full rulle hela dagen. En lång skogspromenad med mamma, trevligt och skönt att gå ut och gå :) Sedan gjorde jag styrkeövningar, har väntat i 3 dagar för att undvika den värsta träningsvärken när xD Nu är packandet strax klart och jag har proppat frysen med mat och matlådor.

Mina tips för att spara mat inför resa när man ska vara borta några dagar eller längre.

*Om man har planerat resan en längre tid innan kan man en tid innan börja äta ur kylen och se till att använda det man har hemma.

*Om man åker iväg spontant är det bästa tipset att frysa in mat och tänka över hur du kan använda det senare.

En lite suddig bild på bruna bananer från vårt köksbord.


Sortera ut vad du verkligen har i kylen och i fruktskålen. Frukt och grönskaer går att frysa in. Bruna bananer (även om man inte ska resa bort, men inte är så sugen på att äta de på en gång) kan man skära i skivor och frysa in. Perfekt att använda till smoothies sen! Paprikan vi hade hemma fryser jag också in för att använda i matlagningen sedan, i köttfärssås till exempel. Apelsinerna pressades till juice som får följa med i en flaska, perfekt som matsäck på tåget till exempel. Det ni inte kan frysa in eller hinner äta upp; ge det till nära och kära eller varför inte grannen? Hellre det än att slänga mat i soptunnan, både för miljön och plånbokens skull.

 

Jag hade även en ananas och creme fraiche i kylen. Av det gjorde jag en ananaspaj av ett recept jag hittade efter en enkel sökning internet. It was like it was meant to be ;) Sedan är det bara att lägga i en burk och frysa in. Då har man efterrätt att äta på när man kommer hem också :) En paj med frukt och bär i är ett bra sätt att ta vara på frukt och bär och enkelt att frysa in.

Nu måste jag packa ned datorn och kila iväg!
Hej så länge!

Kommentera här: