Apelsinkladdkaka

God morgon!

Svårt att komma upp tidigt idag med, trött och seg ^.^  Men nu är jag i alla fall uppe. Bjuder på ett smarrigt recept på min apelsinkladdkaka jag bjöd på igår (inte mycket kvar av den idag ;) ).

2 ägg
2 ½ dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjöl
½ tsk salt
200 g Marabou Apelsinkrokant

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull, lägg i chokladen i bitar så att den också smälter, medan ni rör om. I och med att det är små bitar i chokladen kommer inte det smälta smöret tillsammans med chokladen bli en slät massa, så oroa er inte om det ser klumpigt ut Vispa ägg och socker pösigt och blanda med resten av ingredienserna. Häll smeten i en smord och ströbröad form och grädda. Gräddtiden beror  på er ugn och hur kladdigt ni vill ha det. Jag gräddade i 8 minuter ungefär. Det bästa kladdkakstipset är att det bara ska vara kanten som är någorlunda gräddad, resten ska vara kladdigt. En kladdkaka är också perfekt att baka dagen innan (om man kan hålla sig ifrån att smaka på den, hehe) och ställa in den i kylskåpet. Då kommer den vara superkladdig men ändå hålla ihop :)

Servera med grädde till eller njut med endast ett glas mjölk till ;)
Det var första gången jag provade att göra en apelsinkladdkaka på detta sätt och det blev mycket gott, en lagom stark apelsinsmak. Jag har även använt samma gundrecept när jag gjort mintkladdkaka.

Det är enkelt och prova gärna med någon annan chokladsmak som ni tycker om!

Precis uttagen ur ugnen. Här kan ni se att det är skillnad på kanten och resten. Det är för att kanten är den enda delen som blivit ordentligt gräddad ^.^

Kommentera här: