Kakor + vaniljvisp = chokladkolekaksglass

Satsade på, och gjorde månadens sötsak, på maj månads tema som var återvinning. Däremot glömde jag helt bort att lägga upp det i bloggen xD Men bättre sent än aldrig och lite återvinningstips är aldrig fel ;)

Jag började med att baka chokladkolasnittar. Det är kolasnittar med kakao i. Båda varianterna av snittarna är enkla att göra (säger jag fast jag råkade ha i dubbelt så mycket sirap just denna gång vilket resulterade i ett misslyckande...). Framförallt valde jag denna sorts kakor då det är vanliga kakor att exempelvis få över efter ett kalas eller helt enkelt för att det blir ganska så många när man bakar dem. Tillsammans med vaniljvisp så kan man sedan göra chokladkolekaksglass.

Vaniljvisp är nämligen något som går utmärkt att frysa in. Bra att tänka på om man har det hemma och utgångsdatumet börjar närma sig. Våga frys in!

När man sedan ska jag göra glassen är det bara till att dela kakorna i mindre bitar, vispa vaniljvispen hårt samt blanda i kakbitarna. Därefter in i frysen med det för att senare ätas som glass på pinne, glass i skål eller som tillbehör till våfflor eller pannkakor till exempel :)


Denna sorts glass kan man självklart smaksätta med vanliga chokladbitar, daim eller annat beroende på smak :)

Kommentera här: