Kladdkaksmuffins

Såsom jag har tjatat om kladdkaksmuffins, haha, så kommer här receptet! ;) Enkelt, supergott och snabbt!

Tillagad kant och kladdig mitt är hur en kladdkaksmuffins ska vara! ;)

 

Ingredienser till 12 muffins (om man använder en vanlig muffinsform. Jag har 2 stycken med 6 st muffinshål i varje plåt):

100 gram smör eller margarin

2 ägg

2,5 dl sokcer

2 dl mjöl

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 tsk bakpulver

4 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pröst. Häll i de resterande ingredienserna. Smeten blir ganska trögflytande. Ta fram muffinsformarna och lägg de i muffinsplåten (man kan köra utan formar men jag tycker det är smidigast att köra med formar i. Man slipper en massa disk... ^.^). Fyll formarna nästan till kanten och in med dem i mitten av ugnen. Jag har de i ugnen i mindre än 10 minuter, men tiden beror på ugnens storlek och effektivitet så håll koll, speciellt om ni vill ha de kladdiga, som små minikladdkakor ;) Ta ut muffinsen när de ser ut som bilden ovan, med kanter som ser tillagade ut och en kladdig mitt (detta gäller även för vanlig kladdkaka). Låt svalna lite och ät sedan med ett glas mjölk till (det bästa, haha!) eller dekorera med vispad grädde och bär. Dessa muffins är perfekta för det är väldigt svårt att misslyckas med dem, de ska sjunka ihop och vara kladdiga ^.^ De går dessutom fort att göra och de går enkelt att lyxa till med grädde och annan topping (bär etc.). Varierbara bakverk gillar jag :D

Lycka till och njut sedan!

Kommentera här: