Mintkladdkaka, mums!


Jag gör tummen upp medan jag bakar, det luktar gott :) Och efter en timmes promenad förtjänar man bakverk ;)



Smeten är klar och ligger redo i formen för att sättas in i ugnen...Före...


Och efter! Som ni ser håller kakan på att glida iväg på höger sida. Så blir det när man gillar kladdig kladdkaka ;)


Nu är det mintkladdkaka med vispgrädde och Project Runway som gäller. Pojkvännen är upptagen med datorspelande, han och några av hans kompisar hade besämt sig för att spela. Om jag är förvånad? Nej...Så då har jag tjejkväll med mig själv och Heidi Klum :)


Receptet, så ni också kan smaska på mintkladdkaka :)

2 ägg
2 ½ dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjöl
½ tsk salt
200 g Marabou mintkrokant

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull, lägg i chokladen i bitar så att den också smälter, medan ni rör om. I och med att det är mintbitar i chokladen kommer inte det smälta smöret tillsammans med chokladen bli en slät massa, så oroa er inte om det ser klumpigt ut :) Vispa ägg och socker pösigt och blanda med resten av ingredienserna. Häll smeten i en smord och ströbröad form och grädda i minst 20 minuter. Gräddtiden beror återigen på er ugn och hur kladdigt ni vill ha det. Jag gräddade i 8 minuter...hihi :)

Resultatet blev jättesmarrigt med choklad och mintsmak. Mintsmaken tyckte jag blev perfekt, inte för påtaglig så att den tar över. Vispgrädde till är extra lyx :)

Ha en fortsatt toppen kväll!

Kommentarer:

1 Em:

Kan du skicka lite till mig också :P



Vet faktyiskt inte vad du ska köpa allt jag tänker på när det gäller San Diego är surfing, stränder och laid back people :) men köp nåt istället som dom kommer sakna efter några månader i USA! det var sånt man tänkte på hela tiden allt man inte kunde köpa där.

2 spiderchick:

ååå gu så gött! Ska göra!!

Kommentera här: