Lillördag med kalas!

Det är planen för idag! Sara som fyllde år i måndags har bjudit hem vänner på tårta och andra godsaker (om jag känner henne rätt) ;) Men det är inte förrän vid 19-tiden, så innan dess blir det till att göra en inlämningsuppgift (prio 1), ut och gå samt pyssla lite hemma.

Innan jag kommer igång med allt vill jag nämna en bok jag började läsa igår kväll. Fastnade och kom in i den på en gång :) The Book Thief av Markus Zusak. Den finns även översatt till svenska.



"När döden berättar en historia, måste du lyssna.

Året är 1939. Nazi-Tyskland. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Bredvid sin brors grav förändras Liesel Memingers liv när hon plockar upp ett objekt delvis gömt i snön. Det är Dödgrävarens handbok, lämnad där av misstag, och det är den första bok hon stjäl. Så inleds en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Snart stjäl hon böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens frus bibliotek, ja, varhelst böcker finns att hitta. Men det är farliga tider. När Liesels fosterfamilj gömmer en jude i deras källare både öppnas och stängs Liesels värld.

Det är en berättelse, berättad av döden, om ordens makt och böckers förmåga att ge näring till själen."
(min översättning av bokens "baksida", placerad på insidan av omslaget)

Om ni har tips på bra böcker - hojta till :)

Kommentera här: