Nu är jag sorgsen i hjärtat

Plugg och pysslande hela dagen, men det är inte plugget som gör mig sorgsen. Utan istället om folkomröstningen i Schweiz som genomfördes igår där en majoritet röstade för ett minaretförbud (förbud att bygga fler).


Det Schweiziska folkpartiet har hävdat att minareter symboliserar en islamisering av samhället, och i sin kampanj har partiet använt affischer med en burkaklädd kvinna framför en schweizisk flagga, prydd med minareter som liknar kryssningsrobotar (källa DN).

Kolla även in TV-programmet Existens (går att se på SVT Play här) som sändes torsdagen den 26:e november. Där berättar exempelvis islamologen Jan Hjärpe att minareter kom till som en influens av kristna kyrktorn.

Det tragiska är att man drar alla över en och samma kam baserat på vad en del människor gör i religionens namn. Inser man inte att om man ser på kristendom på samma sak, hur många hemskheter är inte du eller jag skyldiga till som räknas som kristna? Vad har inte genomförts i kristendomens namn?

Det är skillnad på religionen i sig och att det finns en del som genomför hemskheter i dess namn. Om du ärligt frågar dig själv: vad kan du egentligen om islam som religion? Vad den står för etc.? Du kan även ställa dig frågan när det kommer till alla andra religioner, stora som små.

Jag erkänner att jag absolut inte vet allt om vad alla religioner innebär, men jag tänker inte döma varken de miljarder religiösa människor i världen som finns eller deras tro rakt av bara sådär!

Kolla även in TV-serien Vita Huset (The West Wing) och avsnittet Isaac and Ishmael (säsong 3 avsnitt 1) som skrevs och visades strax efter 11:e september 2001. Avsnittet följer inte tidslinjen i serien utan går jättebra att se fristående!

"Islamic extremists is to islamic as ________ is to christianity" (kolla in avsnittet jag nämnde ovan så förstår ni)

Kommentera här: